Recension: Zack av Mons Kallentoft, Markus Lutteman

zack

Mons Kallentoft är ännu en hyllad deckarförfattare som nu ger sig in på en ny bokserie tillsammans med Markus Lutteman som fått mycket uppmärksamhet för Patrik Sjöbergs biografi. Även den här gången ska jag se hur en ny deckarserie är i jämförelse med vad det som Mons Kallentoft tidigare har åstadkommit och senare i recensionen presenterar jag resultatet.

Boken kretsar kring en ny hjälte, Zack, som är en 27-årig uppåtgående stjärna inom Stockholmspolisens Särskilda enhet. Tillsammans med kollegan Deniz ska Zack försöka lösa ett antal brutala seriemord på kvinnor som är ett brott som aldrig tidigare har skådats i Stockholm. Om mördaren inte hittas i tid kommer fler mord att ske och det är mot tiden som Zack och hans kollega får kämpa i boken.

Funkar det här? Nej, visst är det högt tempo i boken men handlingen är långt från det Mons Kallentoft tidigare har skrivit. Någon beskrev boken som grabbig och jag kan bara hålla med. Författarna frossar i onödiga våldsbeskrivningar och själva intrigen är inte heller uppbyggd med någon vidare finess. En polis som har problem med kokain, festar hela nätterna, sover sig igenom morgongenomgångarna, inte drar sig för att på eget bevåg ta sin supermotorcykel för att hinna före sina kollegor till nästa brottsplats och som slutligen bara går i tankar på att till slut kunna hitta sin mors mördare blir i mitt tycke mer töntig än intressant. Nej, precis som för Jens Lapidus så hade i alla fall Mons Kallentoft tjänat på att fortsätta med sin ”Linköpings”-serie.

Bild1

Betyg: 3.4

This entry was posted in Recensioner. Bookmark the permalink.